Norge 2013
Bildgalleriet är tomt.
När Norge blev Tyskland!
Med årets motorcykelåkning färskt i minnet och hojen undanställd inför det faktum att sommaren var över så började
planen smidas förnästa års säsongs turer och semester. Norge är för mig trevligt folk, bra mc-åkning och fina
naturupplevelser som bjuder på vackra och ibland hisnande vyer.
Vi började titta på kartan och bestämde oss ganska snart att riktningen på nästa års resa skulle bli mot det norskarna
kallar sörlandet/vestlandet. Vi skulle besöka Oslo, Lysebotn, Preikestolen och vidare på små väger norrut.
10 dagar trodde vi det skulle ta eftersom vi inte ville stressa. Vi gjorde rutten i Garmin Map Source och hade allt klart.
Nu gick våren riktigt långsamt och vi hade ett takbyte som var bokat till maj sedan tidigare så att avresedatum
bestämdes till nationaldagen 6 juni. Vi jobbade med takbytet och kollade väderprognoserna 3-5 gånger per dag (minst).
Under hela byggtiden så jobbade vi i snö, regn, hagel och halv storm. EN endaste dag kunde vi jobba i t-shirt under maj
annars var det långkalsonger och vinterjacka som gällde. Vi blev mer och mer skeptiska om vi skulle kunna åka.
Vi kollade yr.no och smhi hela tiden och dom visade på snö över 800 meter veckan då vi skulle åka.
På fredagen den 1 juni kom så satt vi på kontoret och avslutade lite pappersjobb och tittade på alla vädersajter vi
hittade men alla prognoser sa samma sak, ÅK INTE TILL NORGE! Vi började fundera på vad vi skulle göra.
Jag sa att då får det bli åt något annat håll där det fanns bättre väder. Vi tittade på prognoserna och det såg lite bättre ut i
Tyskland med framförallt högre temperaturer. Snabbt övervägande och iväg med ett mail till Villa Löwenherz om det
fanns plats för oss att bo där. Vi bestämde att åka runt i Harz området några dagar eftersom det finns otroligt fina mc-vägar
där och storamängder av den varan.
Marta på Löwenherz rinde på måndagen och kunde bara erbjuda oss plats från sönd- torsd. Vi tog det och började kolla lite var vi
kunde bo från fred-sönd. Vi hittade Tonenburg Hotel und restaurant strax norr om en by som heter Höxter. Det visade sig att
Tonenburg drivs av Norbert och Paula Pirone som startade Villa Löwenherz som numera drivs av deras barn Marta ochStefan.
Onsdagen den 6 juni startade vi från Östersund mot Tyskland i 9°C värme (eller kyla), vi hoppades hinna söderut till Jönköpings
trakten idag. Vädret var växlande men med övervägande sol och uppehåll vilket gjorde att känslan avatt äntligen vara på väg
bara blev bättre och bättre. Med undantag av ett bakhjulssläpp på blöt vägbana som fick hjärtat att stanna en stund mellan Mora
och Vansbro så var första dagen helt ok. Vi hyrde en liten stuga på en camping i Hjo över natten. Jag hade kollat däcken innan
vi åkte och jag räknade med att de skulle hålla hela turen, efter släppet så kollade jag bakdäcket igen. Det var inte slut men lite
slitet och eftersom vi skulle åka både långt och snabbt så bestämde jag att byta däcket imorgon. Efter ett snabbt telefonsamtal till
vår däck-Christer (Granlöv) i Östersund så lovade han kolla var det fanns ett lämpligt däck någonstans i vår resväg.
Torsdag 7/6 klockan 08.00 ringde Christer och hade redan fixat ett nytt däck på Vianor i Jönköping, dom skulle byta
däcket åt mig om jag plockade av det från motorcykeln själv. Frukost och iväg mot Jönköping, gpsén visade oss vägen
till porten på Vianor där killarna hjälpte oss med däckbytet.
Efter bytet så blev det en fika och sedan ut på den tråkiga E4 mot Malmö, i Markaryd svängde vi av mot Hässleholm
och vidare söderut. Efter lunchstopp så gasade vi på till Öresundsbron och vidare in i Danmark, vi körde till dess att
Kalle började få sittsår och ville stanna (han åker Suzuki GSX1400), en titt på gpsén och i Praestö fanns närmaste camping.
Snart var vi där och hittade en liten camping som låg nästan mitt i byn med några små stugor och en del långliggare i husvagn.
Efter en snabb förhandling med ägaren så betalade vi 23 euro för stugan. Tillagning av middag på campingens gaskök med
några pilsner till maten.
Fredag 8/6 vaknade vi till regn. Det var bara att kliva i regnkläderna för vidare transport till Rödby och färjelägret där.
Vi löste biljett och körde fram i vår fil, därefter fick vi söka skydd under taket till en byggnad bredvid innan personalen
vinkade fram oss för påkörning. Snart lade färjan ut och överfarten till Puttgarden gick som vanligt fort. I Tyskland var
vädret bättre och snart fick vi stanna för att klä av oss då värmen äntligen började kännas. När vi närmade oss Bad Oldesloe
svängde vi av för att försöka hitta någon lunch. En vagn på torget där dom grillade korvar och kyckling vi duga idag.
När vi skulle åka vidare så tyckte Kalle att det lät lite mycket om hans cykel och efter kontroll så visade det sig att kedjan behövde
lite sträckning och smörjmedel (han åker inte underhållsfritt med kardan). Tankning och in för betalning och fråga om var det fanns
en mc-firma, 200 meter och höger så var vi framme vi mc-firman. Tyvärr blev det lite fel eftersom hans motorcykel numera tror att
han är en Honda. Men, men .....
Efter smöjning så drog vi återigen ut på autobahn för att åka i växlande hastighet mellan 40-160 km/h. Efter Hamburg släppte det
och farten blev bättre, söder om Hannover svängde vi av och fick köra på en lite mindre men roligare väg. Vi ankom Tonenburg
strax före 20.00 och fick ett trevligt välkomnande av frau Pirone. Efter att burit upp allt bagage på rummet, druckit en öl så var det
skönt att få duscha av sig innan vi fick äta av middagsbuffén som var väldigt god. Kvällen blev inte så sen eftersom vi var trötta och
skulleupp tidigt imorgon för att få åka hoj på riktigt kurviga vägar.
Frukosten intogs snabbt och eftersom vi hade rekat lite igår så fick vi programmera gpsén att ta oss till Lauenförde och
vidare mot Uslar. Vill man åka små krokiga vägar så ska man säga åt gpsén att undvika alla avgiftsbelagda, stora vägar.
Det vi missade var att programmera bort färgor!!!! Hur mycket vatten finns det i Tyskland? Jo, gpsén visade ner oss till en
lin-färja som tog oss över floden Weser som var ca 150 meter bred.
Vi fick byta hotell på söndagen men hade faktiskt kunnat bo kvar. Vi åkte hoj varje dag och satt mest med ett stort
leénde över ansiktet hela tiden eftersom det här var som Norge men med högre hastighet och mindre risk att bli tagen
av polisen. Vyerna var dock inte ens i närheten av Norge även om det var vackert här också. En av dagarna åkte vi till
Louis bike-shop i Bielefeld och tittade. Det blev en packrulle och ett par nya handskar. Vi åkte förbi mc-butiken Goldwing
Haus Fuchs i Uslar en dag bara för att se hur det såg ut. Jag tror dom hade 10-15 gw-trikar + 25-35 gw i butiken samt några
Hd. I den andra butiken hade dom Kawa, Honda och några andra cyklar.
En liten parentes var att en av dagarna när vi åkte kom vi ikapp en gäng holländare på RRR maskiner som försökte
köra från oss, dom blev lite sura och besvikna över att inte kunna köra ifrån en Gold Wing men dom var glada på kvällen
då vi träffade dom för att se fotbolls-matchen på storbildstevén På Villa Löwenhertz träffade vi många från Sverige och
övriga Europa som var på väg söder-, eller norrut på semester. Vi träffade bla ett gäng från Vulcan Riders som var på väg mot
Italien för en träff. Vi träffade också några GW vänner (Leif & Maria) från vårt grannland som var på väg från Lofoten på semester.
Vi träffade dom åter på vår int. träff på Frösön och på träffen i Kattisavan. I Kattisavan 28-30/9 träffade vi dessutom en kille från
Libanon som hade följt med Olle Pamqvist från den grekiska träffen och som skulle försöka ta sig till Nordkap. Det gick bra för
honom och han är hemma i Libanon igen.
Vi hade tänkt oss till fler ställen men tiden räckte tyvärr inte till så vi fick nöja oss och börja dra oss hemåt. Jag var
tvungen att befinna mig i Ytterhogdal på lördag eftersom vårt knatte-fotbollslag skulle ha träningsläger och cup där på
lördag-söndag. Vi åkte från villan på torsdag morgon till Ålborg och fick övernattning på en "dyr" camping. På fredag
morgon hade vi bokat färjan från Fredrikhamn till Göteborg.
När vi kom iland så tog vi sikte på Trollhättan och den
underbara räkmackan som dom serverar vid slussen.
Vädret var strålande och det fanns faktiskt lite värme i luften också. Vi körde vidare till Karlstad för ett besök på
Biltema innan kosan ställdes mor Mora där vi hade bokat boende på Red Wings. Vi kom lite sent men dom väntade
på oss och frågade om vi ville se matchen. Sverige spelade match ikväll, ni får låna nyckeln om ni vill se matchen!
Vilken service.
Lördag morgon.......!
Jag vill inte vakna för jag hör att det smattrar utanför stugan och det är inte någon Harley som låter! Tyvärr så måste vi
kliva upp och fortsätta hemåt, turligt så slutar regnet efter ett tag och vi kommer en bit innan det sätter igång igen.
Kalle och jag skiljs i Ytterhogdal, jag åker till Ove och Anna för en kopp kaffe och Kalle åker vidare hem. En stund senare
ringer knattelaget och är framme så då är det bara att köra ner till dom. Slut på min lilla semester och ta tag i 15 st små
energiknippen som bara vill sparka boll. Det var den natten som jag fick sova minst under hela tiden jag var hemifrån.
På söndagen efter prisutdelning och allt så kunde jag äntligen få köra hemåt. Borta bra men hemma bäst.
Resan varade i 430 mil.
Länkar